Pryč jsou doby, kdy bylo vrcholem lokálního marketingu umístění cedule na ulici, sepsání inzerátu do regionálním tisku nebo logo v kulturním kalendáři města.

Je tu doba internetová, onlinová i mobilní. Podle dat ČSÚ internet v mobilu v roce 2017 využívalo přesně 50 % uživatelů. I ty nejmenší lokální podniky (kavárny, bary, kadeřnictví) by měly tuto informaci vzít v potaz. Pokud má aktuálně v ČR pouze 43 % podniků web přizpůsobený pro mobilní zařízení, je nutné připomenout, že i webové stránky jsou součástí marketingu. Tvoří vaši image.

Pojďme si ale říct, které oblasti byste opravdu měli začít řešit z pohledu online marketingu, abyste byli vidět v rámci vašeho města / vesnice, ale i v okolí firmy.

Nepodceňujte správu firemních profilů

Google Moje Firma je základ i z toho důvodu, že popularita Google roste. Struktura výsledků ve vyhledávání se mění a Google upřednostňuje vlastní služby – Ads nebo právě Moje Firma. Jak hýčkat a vylepšit svůj profil na Google Moje Firma si můžete přečíst na blogu Jirkont.cz.

Nezapomínejte ale ani na Firmy.cz, profil na sociálních sítích (Facebook, Instagram, …), některé podniky ocení i TripAdvisor nebo Yelp. Doporučuji se zaregistrovat na nejznámějších oborových katalozích. Každé město / obec má pak na webových stránkách prostor pro prezentaci podniků a služeb, určitě možnost registrace využijte. Většinou je to zdarma.

Při vytváření profilů pamatujte na:

  • správně zvolené hlavní a další kategorie vašeho podniku (často můžete zvolit více než jednu)
  • využití klíčových slov v popisu
  • kontaktní údaje (pamatujte na konzistentnost NAP – vysvětleno níže)
  • fotografie (interiér, exteriér, zaměstnanci, produkty, služby, …)

Při následné správě profilů si dávejte pozor na změnu otevírací doby nebo kontaktní údajů. Není nic horšího, než když máte zavřeno v době, kdy na profilu zeleně svítí OTEVŘENO. Nebo když  se vám zákazník nemůže v době, kdy máte dle svého profilu mít otevřeno, dovolat.

Konzistentnost NAP

Zdánlivá maličkost, která vám v lokálním vyhledávání může pěkně zatopit. Dbejte na to, aby jste uváděli jednotné kontaktní informace o vaší firmě napříč všemi marketingovými kanály a webovými stránkami. Především se to pak týká:

  • Name (název podniku)
  • Address (adresa podniku)
  • Phone number (telefonní číslo)

Umístění v Local packu

Local pack vám ve vyhledávání Google vyskočí u většiny dotazů s lokalitou, často i bez lokality, pokud Google rozpozná, že se daný dotaz pojí s hledáním nějakého podniku či služby.

Váš podnik se pak utkává v “souboji” o první pozice s ostatními konkurenty, kteří mají rovněž založený svůj profil na Google Moje Firma. Níže naleznete hlavní faktory ovlivňující pořadí Local packu:

  • vzdálenost uživatele od podniku
  • relevance kategorie zápisu k vyhledávacímu dotazu
  • relevance popisu a názvu podniku na Google Moje Firma
  • autorita domény (zpětné odkazy, on-page SEO apod.)
  • recenze

Kompletní přehled faktorů ovlivňující nejen pořadí Local packu, ale lokálního vyhledávání obecně naleznete v případové studii MOZu.

Chtěli byste vědět, jaké jsou pozice vašeho podniku v local packu? Díky skvělému nástroji Marketing Miner je to hračka. Stačí si založit nový projekt s vašimi webovými stránkami, zadat relevantní klíčová slova (lze až 10 klíčových slov ZDARMA při týdenním měření) a název vašeho podniku v local packu. Hotovo, můžete měřit! Návod naleznete také na blogu Marketing Mineru v článku Jak na měření lokálního SEO.

Reagujte na recenze (i ty pozitivní)

Posledním bodem ke správě firemních profilů jsou recenze. Objevují se všude. Na Google, Firmy.cz, Facebooku, TripAdvisoru, … .

Nebudu se rozepisovat o tom, jak by měla vypadat ideální reakce na recenzi. Zkuste si “vygooglit” nějaké články o zákaznické podpoře. Určitě narazíte na spoustu rad a tipů. Často narážím na profily, kde jsou reakce ze strany podniku pouze u těch negativních recenzí. Tento jev pozoruji poměrně často.

Chápu, že pokud vám chodí desítky až stovky recenzí denně, tak je časově náročné na ně odpovídat, ale zkuste tomu čas od času chvilku věnovat. Snažte se být originální, reagovat na to, co vám zákazník píše, co chválí apod.

Pokud se u všech recenzí objeví “Děkujeme”, snaha se v tomto případě trochu mine účinkem a to je škoda. V případě, že vás trápí nedostatek recenzí, zkuste zákazníky motivovat k vyplnění. Pokud s nimi komunikujete online, připomeňte jim možnost vyplnění recenze např. e-mailem. Při opakované návštěvě zákazníka v kamenné prodejně zase můžete prohodit pár slov a poprosit je o vyplnění, případně je motivovat malou odměnou.

To by bylo vše úvodem k lokálním online marketingu a především ke správě firemních profilů, v další části seriálu se můžete těšit na lokální SEO.